Tuesday, September 14, 2010

Nak Tanya ustaz lagi ni

Dalam sesi 'Tanyalah Ustaz' yg di kendalikan oleh Ustaz Mohd Nizam (orang Kedah) - merujuk kepada soalan dari seorang penanya berkenaan dgn kalimah 'Bismillahhirrahmanirrahim' dalam surah 'Al-Fatihah' - sama ada harus atau tidak? - wajib atau tidak?

Ustaz jawab tidak harus - maksudnya - tak wajib kita membaca kalimah 'Bismillah .....'. Dengan itu .... terus saja baca surah Al-Fatihah tu dengan ....." Alhamdulillah hirabbil alamin " ...... seterusnya ..... sampai habis. Yang heran pulak tu mesti depa sebut .......... AMIIIIN di penghujungnya. Itu pun mustahak ka .... tak mustahak ? ustaz ..... Yang kita tau maksud atau makna 'amin' tu ' benar' atau 'betul' ...... mengiyakan sesuatu .... bukan ka? ustaz?.......

Tapi, ustaz, saya juga keliru dgn jawaban ustaz tu . (mengenai kalimah 'Bismillah' tu).

Dalam apa yang kita pernah pelajari dan mengaji bila juga ramai ustaz2 ustazah2 penceramah2 agama, pendakwah2 selalu berhujah dgn hujah2 mereka yg berapi2 senantiasa menyebut ....... 'apa saja tindak laku perbuatan kita ..... bermula dengan 'Bismillah................... nirrahim'. Sudah tentu juga dalam bacaan surah Al-Fatihah yg amat kerap dibaca dan di wajibkan dalam ibadah solat ..... malah dalam segenap ibadah yg lain juga. ... ustaz ...... Macam mana tu ustaz?

Kadang2 bila terikut2 mazhab2 orang lain pun mengelirukan juga ustaz.

Boleh tolong menerang dgn lebih halusi dan terperinci lagi ustaz?

Terima kasih,

Wassalaam.

No comments:

Post a Comment