Wednesday, September 16, 2009

TANYA USTAZ [KAT TV9]

Assalamualaikum ustaz,

1. Semasa saya bersolat Jumaat baru2 ni ...... iaitu baru saja selesai solat Jumaat dimana Imam sedang membaca doa selepas solat .... dua orang berketurunan India Muslim lebih popular dgn panggilan mamak terus mengerjakan solat sunat lah agaknya .... tanpa mempedulikan bacaan doa yg di kendalikan Imam mesjid tu ..... ya lah kalau nak bersolat sunat sekalipun biarlah selesai Imam membaca doa .... kemudian teruskanlah niat untuk melakukan solat sunat tu.
Apakah cara macam tu elok kah untuk ditunjukkan kpd makmum lain?

Satu lagi yg mencurigakan saya .... mereka (kedua2 mamak tu) melakukan solat empat rakaat ... bukannya dua (bagi lazimnya untuk sebarang solat sunat). Apakah ada juga solat sunat empat rakaat ustaz? Apa yg saya pelajari dan apa yg ramai kalangan kita mengetahui yg solat sunat tu hanya dua rakaat sahaja? Tapi depa dua ni (mungkin sebab dari mazhab lain) maka solat sunat dia orang empat rakaat jua .... bukan seperti apa yg di amalkan oleh mazhab Imam Shafie. Juga ketika Imam membaca doa antara khutbah .... kedua2 mamak ni tidak pun mengangkat kedua2 tangan mereka mengaminkan doa sepertimana kita semua sering lakukan. Itu yg membuat saya rasa keliru dgn amalan penganut2 muslim dari mazhab2 lain. Itu nampak macam sesama muslim pun tidak ada kesefahaman dalam segi amal ibadat dlm anutan agama yg sama iaitu Islam? Boleh ustaz tolong 'enlighten' kpd kita yang semakin hari semakain merasa curiga dan bertambah keliru tentang perkara2 seperti ini?



2. Melengah2 berbuka puasa vs laungan azan:

Apakah patut kita menunggu atau menanti laungan azan dari mesjid atau surau terdekat baru boleh kita berbuka puasa kita? ustaz? sedangkan jika diambil kira masa bilal di mesjid atau surau itu sudah semestinya telah membuka puasanya dahulu baharulah beliau melangsungkan tugasnya untuk melaungkan azan maghrib sebagai menandakan masuk waktu maghrib dan serentak dgn waktu berbuka (puasa).

Padahal seluruh kariah didaerah itu yg berpandukan laungan azan sudah tentu telah berbuka puasa mereka lewat dari masa sebenar .... dan ini adalah membawa kpd ...'melengah2kan amalan berbuka puasa' ......dan ia melibatkan ramai umat muslim yang mengerjakan ibadah puasa tidak melakukan amalan yg lebih afdal sebagaimana dituntut oleh Islam............. macam mana tu ustaz?

Pada pendapat saya ... amalan berpandukan pada laungan azan didaerah2 yg berdekatan dgn mesjid atau surau tidak harus di amalkan ... kerana ia membawa kpd amalan ....'melengah2kan berbuka (puasa)' ..... sedangkan sebagaimana yg dituntut oleh Islam dan kita senantiasa di peringatkan supaya tidak melengah2kan berbuka.
Oleh itu kita harus berpandukan kpd waktu yg ditentukan oleh jam kita yg mesti di tentukan waktu yang betul2 tepat dgn kedudukan setempat.

Dan bagaimana pula dgn mereka2 yg mengikut panduan berbuka melalui azan dari stesen2 tv?

Apa pula penjelasan di pihak ustaz? dalam hal ini?

Sekian, wassalam.

3. Ayat2 tulisan khat - berbentuk ukiran atau tulisan yg di 'frame'kan dgn tulisan 'ALLAH' & 'MUHAMMAD' - diletak pada 'same level' - seolah2 Nabi Muhammad s.a.w. tu sama setara (setaraf) dgn Allah?

Gambaran seperti ini sering dapat kita saksikan dimerata2 tempat termasuk di mesjid2, surau2, pejabat2 agama, dan di rumah2 kediaman penghuni2 yg beragama Islam.

Apa pendapat ustaz tentang cara kita umat Islam melakukan perkara seperti ini?

Tidakkah ini membawa tahap sifat Allah itu disamakan seperti sifat makhluk manusia seperti Nabi Muhammad s.a.w. yg juga makhluk ciptaan Allah jua?

Sedangkan Allah itu tidak sama dgn makhluk ciptaannya...... jauh sekali untuk diletak pada status atau kedudukan yg sama .... seperti meletakkan atau menggantung bingkai (frame) bertulis ayat 'ALLAH' dan 'MUHAMMAD' pada sama 'level' setara kedudukan mereka?

Mungkin ramai tidak perasan akan hal seperti ini .... tetapi ia tidak boleh di biarkan begitu sahaja. Apa kata ustaz?


4. Sembahyang berjemaah lelaki bersama kaum wanita ....... saya dapati ada dua versi.

Satu: Jemaah lelaki dihadang (dilindung) oleh kain curtain (atau skrin) yg tidak dapat dilihat antara kedua2 kaum (lelaki dan wanita). Ini agak normal dan kerapkali diamalkan dimesjid2 ketika solat berjemaah Terawih atau pun solat Aidilfitri dan Aidiladha.

Dua: Tapi ada juga terdapat dimana kaum lelaki dgn jemaah kaum wanita ditempatkan pada ruang yg terbuka, walaupun saf2 kaum lelaki berada dibahagian hadapan jemaah kaum wanita - tanpa ada hadang (curtain) skrin bagi melindungi pandangan antara kedua2 kaum lelaki dan wanita itu.

Bagaimana boleh jadi ada dua versi dalam amalan seperti ini ustaz?

5. Air Sembahyang (wudu') terbatal bila tersentuh wanita termasuk juga si isteri sendiri.

Saya ingin penjelasan tentang perkara ini kerana ia amat terasa pelik mengapa isteri sendiri bila tersentuh ..... maka wudu' kita terus terbatal dan terpaksa mengambil semula. Padahal isteri kita adalah sah bersama kita dalam segenap segi ..... begitu juga dipihak mereka dimana wudu' mereka juga akan turut terbatal bila tersentuh suami mereka. Ini seolah2 memberi gambaran yg isteri kita itu juga jenis 'najis' atau 'kotoran' bila tersentuh maka hendaklah dibersihkan. Begitu juga dgn si suami juga seolah2 'najis' atau 'kotoran' disamping isteri sendiri. Ini yg agak memberi kemusykilan yang susah untuk di huraikan.

Itu juga adalah salah satu adat istiadat dalam budaya kita .... seperti adat ....'membatal air sembahyang' .... adakah itu adat resam budaya kita? atau amalan agama Islam sendiri asal usulnya?

Bagaimana pula dgn penjelasan ustaz?



dari,
Mustakim

No comments:

Post a Comment